Ugnsbakad squash och grön kycklingsallad

Jag har märkt att jag är en periodare när det gäller ingredienser. Plötsligt innehåller allt jag lagar en särskild ingrediens, det håller på så i några veckor och sedan byter jag till något annat. Just nu är det squash som åker ner i precis allt jag gör. Dessutom märkte jag häromdagen att mycket av det jag fått med mig hem från affären var grönt, då föddes den här salladen.

Jag testade fullkornscouscous för första gången och det var ingen större skillnad i smak, men lite mer ”fullkorn” smakar det nog. Fiberinnehållet är cirka 4 gånger högre än i vanlig couscous, så det lönar sig nog att köpa fullkornsvarianten. Kan tilläggas att märket var ”Go green”…mera grönt alltså… 🙂

Grön kycklingsallad med couscous

3-4 portioner

  • 1 liten squash
  • rucolasallad
  • 1 avokado
  • 2 kycklingfiléer
  • 2 dl couscous
  • ½ dl pinjefrön
  • salt, peppar, örtkryddor, olivolja, honung, vitlök

Koka upp ca 3 dl vatten med lite buljong eller salt i. Häll över couscousen och låt stå medan du tillagar de övriga ingredienserna.

Marinera kycklingen några timmar i olivolja, honung, örtkryddor, salt och peppar. Jag hade också i det sista av flädermarmeladen som jag använde här, det blev gott! Innan du steker kycklingen kan du rosta pinjenötter i torr stekpanna på medelvärme, så blir de godare. Låt dem svalna på en tallrik. Stek kycklingen helt igenom, låt den svalna och skär i mindre bitar.

Skölj squashen och skiva den på längden. Skiva sedan tunna ”halvmånar”, de ska vara några millimeter tjocka. Lägg dem i en skål, slå över lite olivolja och salta och peppra. Om du vill kan du hacka en vitlöksklyfta och blanda i. Strö också över dina favoritörtkrydda, jag tog en blandning av rosmarin och timjan. Bred sedan ut squashen på en plåt och baka i 250 grader ca 10-15 minuter. Ha koll på plåten hela tiden och skruva eventuellt ner värmen lite om de blir brända. Ta ut och låt squashbitarna svalna på plåten.

Skiva avokadon i små kuber och skölj rucolan. Blanda alla salladsingredienser med couscousen. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.

Lämna en kommentar

Under Kyckling

Lämna en kommentar