Enkel, snabb och jättegod paj

Jag fick förfrågan om tips på en enkel, god och jättesnabb paj idag. Paj är ju ganska omständigt att göra eftersom pajdegen ofta ska vila i kylskåpet i en halvtimme och sedan förgräddas innan man kan fylla och grädda pajen. Tina från SVTs Mat tipsar om en pajdeg som varken behöver vila eller förgräddas, så där sparar man mycket tid! Hennes pajdeg innehåller dessutom mindre smör än vad pajdeg vanligtvis gör, men jag tycker inte att den är mindre god för det även om konsistensen förstår är lite annorlunda. Receptet hittar du här. Jag hade tänkt testa att laga den här pajdegen idag med speltmjöl och en fyllning med rödbetor och fetaost, men jag har inte alla ingredienser hemma… Ni får iallafall ta del av min idé, om det sen funkar eller inte vet jag ej.

Enkel paj med rödbeta och fetaost

pajdeg enligt Tinas recept (ev. med speltmjöl)
5-6 kokta rödbetor, i tärningar
2 rivna morötter
100g fetaost, i tärningar
3 ägg
3 dl mjölk
salt, peppar
färsk timjan eller persilja (torkade går också bra)

Laga pajdegen och klä en pajform med den utkavlade degen. Låt degen hänga lite över kanterna. Lägg i rödbetor, morötter och fetaost. Vispa ihop äggstanningen, krydda med salt, peppar och örtkryddor. Häll över fyllningen och grädda i 200 grader i 20-30 minuter tills äggstanningen stelnat. Servera med en sallad.

Tips! Det är lätt att skiva kokta rödbetor med en äggskivare. Om man dessutom vrider rödbetan ett kvarts varv efter att man skivat första gången så får man stavar istället för skivor, passar perfekt i pajen!

——

30.11.2007:

Jag har testlagat pajen nu och den blev helt okej. Jag lagade pajdegen med Sunspelts halvgrova speltmjöl och då räckte det med 1 dl mjölk. Det blir ganska mycket pajdeg så det räcker till att göra någon slags ”tak” på pajen också.

Jag gjorde min paj i en form med ganska höga kanter, så jag behövde göra äggstanning på 4 ägg för att det skulle täcka. Pajen blev dock ganska vattnig, antagligen på grund av rotfrukterna, så kanske det lönar sig att minska ner på mjölken i äggstanningen. Salt kan man tydligen vara ganska generös med, det verkar som att rödbetan är lite som potatis att den behöver saltas ganska mycket för att smaka något.

paj.jpg

Lämna en kommentar

Under Tips, Vegetariskt

Kommentera

