Åländskt hemvete

Det finns nog inget bröd på denna jord som väcker sådana barndomsminnen som hemvete. Jag har förmodligen stoppat i mig tusentals hemvetekakor, men jag tröttnar aldrig. Nybakt, varmt hemvete med smör….ljuvligt!

Min mamma har börjat baka hemvete med lite havregryn i, och brödet blir verkligen extra saftigt!

Åländskt hemvete

  • 25 g jäst
  • 1 liter vatten
  • ½ msk salt
  • ca 15-17 dl stenmalet hemvetemjöl (grahamsmjöl ska gå bra enligt flera källor, jag har aldrig testat så jag vet inte)
  • 2 dl havregryn

Lös upp jästen i lite ljummet vatten. Häll på resten av vattnet och rör i de övriga ingredienserna tills du har en ganska kladdig deg. Jag brukar köra degen ca 5-10 minuter i degblandaren. Låt jäsa 1-1½ timme. Degen ska vara väldigt kladdig och nästan lite gummiaktig. Dela degen i sex delar och platta ut på bakplåtsklädda plåtar. Strö över lite mjöl och låt kakorna jäsa ca 30-40 minuter. Grädda i 250 grader ca 10 minuter. Om kakorna blåser upp sig som pitabröd har de jäst för lite. Låt svalna på galler.

1 kommentar

Filed under Bakat

One response to “Åländskt hemvete

  1. Godaste brödet nånsin :)

Kommentera

